PILATES VOOR ZWANGEREN en MOEDERS

Naast gewone pilates kun je bij Gezondheidscentrum Lisse nu ook terecht voor pilates als je zwanger bent of als herstel na je bevalling.

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN GEWONE PILATES EN PILATES VOOR ZWANGEREN?

Bij gewone pilates trainen we veel de buikspieren; schuine, dwarse én de rechte buikspieren komen veel aan bod. Als je zwanger bent wijken, als gevolg van je groeiende baarmoeder, je rechte buikspieren uiteen om ruimte te maken voor je kindje, dit wordt een rectus diastase genoemd. Een aantal weken tot maanden na je zwangerschap komen deze spieren langzaam weer terug op zijn plaats. Het is echter niet verstandig om tijdens je zwangerschap je rechte buikspieren te trainen of al te veel te gebruiken omdat ze dan na je zwangerschap kunnen zorgen voor een blijvende diastase die voor veel problemen kan zorgen zoals bijvoorbeeld een slechte houding, rugklachten, lijken alsof je nog zwanger bent, bekkenklachten, verkeerd adempatroon, urineverlies en nek- en schouderklachten. Het trainen van je dieperliggende spiertjes rondom het bekken en de schuine en dwarse buikspieren kunnen je lichaam helpen om sneller terug in shape te komen én deze klachten tijdens je zwangerschap en daarna zo veel mogelijk te beperken.
Tijdens pilates voor zwangeren doen we dus oefeningen speciaal afgestemd op het zwangere lichaam en dat verschilt van een reguliere pilatesles.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN MAMALATES?

• Het versterkt je ‘korset’ het gebied rondom je buik wat helpt om je groeiende baarmoeder te ondersteunen en weer in shape te brengen na je bevalling.
• Het bevordert een goede houding
• Het stimuleert je bloedcirculatie wat kan helpen om spataderen en/of spierkrampen te voorkomen of te verminderen.
• De kans op rugklachten wordt aanzienlijk vermindert
• Je krijgt meer energie
• Door op een actieve manier met je lichaam bezig te zijn, maakt je lichaam het feel good hormoon aan dat ervoor zorgt dat je lekker in je vel zit en minder kans hebt op depressies tijdens en na je zwangerschap.
• Het maakt je lichaam soepel en krachtig wat gunstig is tijdens en je bevalling
• Je raakt meer vertrouwd met je (zwangere) lichaam en je bekkenbodem waardoor je spierspanning leert loslaten wat ervoor kan zorgen dat je bevalling soepeler en met minder pijn verloopt.
• De les is speciaal gericht op het zwangere lichaam zodat je je niet telkens moet aanpassen aan een reguliere les of oefeningen moet overslaan omdat ze niet geschikt voor je zijn.
• Je traint op een veilige manier met andere zwangere en recent bevallen vrouwen.
• Het herstel na je bevalling verloopt veel soepeler
• Je blijft beter in vorm tijdens je zwangerschap en je bent sneller terug in shape na je zwangerschap.

VANAF WANNEER KAN IK MAMALATES BEOEFENEN?

Je kunt met de lessen beginnen vanaf het moment dat jij je er prettig bij voelt. De oefeningen kunnen je heel erg helpen om vermoeidheid te verminderen die vaak vooral in het 1ste trimester aanwezig is, maar luister vooral naar je eigen lichaam!
Tijdens de les worden er ook opties aangereikt zodat je in ieder trimester mee kunt doen. In het begin van je zwangerschap kun je vaak nog meer dan dat je in je derde trimester zit, dus daar wordt rekening mee gehouden.
Na je bevalling kun je (weer) starten met de lessen vanaf 6 weken na je bevalling, nadat je de nacontrole hebt gehad en de verloskundige groen licht heeft gegeven.

WELKE OPTIES ZIJN ER NOG MEER OM MIJN ZWANGERE LICHAAM IN BALANS TE HOUDEN?

Mamalates kun je uitstekend combineren met zwangerschapsyoga en/of hypnobirth en na je bevalling met babymassage en Yoga.

Mamalates lessen bestellen

Kies en bestel het Mamalatespakket dat bij jou past in onze productcatalogus: